Düzenli ve hızlı çalışan bir metabolizma herkes için önemlidir. Çünkü hızlı metabolizma, daha fazla kalori yakımı, dolayısıyla da kilo kontrolü ile doğru orantılıdır. Kas kitlesinin fazla olması, vücuttaki yağ yakımının da fazla olması anlamına gelir. Kas kitleleri çok olduğu için, erkekler, bu açıdan daha şanslı. Birçok insan için metabolizma 40 yaşından sonra yavaşlamaya başlıyor. Ayrıca, genetik faktörlerin de metabolizma hızı üzerinde rol oynadığı biliniyor. Uzmanlar, yaşa ve genetik faktörlere rağmen metabolizma hızını arttırmanın mümkün olduğunu belirtiyor ve bu konuda etkili olabilecek yöntemleri şöyle sıralıyor:

1- Uyandıktan sonra, 1 saat içinde kahvaltı edin.

Düzenli beslenme, hızlı bir metabolizmaya giden yolda ilk kurallardan biridir. Uyandıktan sonra 1 saat içinde kahvaltı ederek, metabolizma hızınızı %30 oranında arttırabilirsiniz. Kahvaltıda yağlı ve şekerli gıdalardan uzak durmanız gerektiğini unutmayın. Kahvaltınızın dengeli ve doyurucu olması için protein (yumurta, peynir, süt), kaliteli karbonhidrat (tam tahıllı ürünler, yulaf), mevsim yeşillikleri ve mevsim meyveleri tercih edin.

2- Öğün atlamayın.

Metabolizma hızının azalmasının en büyük sebeplerinden biri de düzensiz beslenme alışkanlığı. Özellikle ana öğünleri (kahvaltı, öğle ve akşam yemeği) düzenli olarak tüketmek, besinlerin vücutta yağ olarak depolanmasının önüne geçiyor. İki ana öğünün arasında 4-5 saat gibi zaman dilimi olmasına da özen gösterin.

3- Su içmeyi unutmayın.

Bedeniniz, işlevselliğini devam ettirebilmek için suya ihtiyaç duyar. Hatta hafif susuz iseniz metabolizmanız yavaşlayabilir. Bir çalışmada günde 8 bardak su içen kişilerin vücutlarının yakmış olduğu kalorinin, 4 bardak içenlere göre daha fazla olduğu gösterilmiştir.

4- Kahve için.

Bir kahve tiryakisi iseniz sabah kahvesinin keyfini rahatlıkla çıkarabilirsiniz. Çünkü kahve hem metabolizma hızlandırıcıdır hem de konsantrasyonu arttırır. Kahvenin metabolizma hızlandırıcı etkisi anlık olmaktadır. Miktarına ve sıklığına dikkat ederek, gün içerisinde kahve tüketebilirsiniz.

5- Protein tüketin.

Proteinli besinlerin termojenik etkileri, karbonhidrat ve yağlara göre daha yüksektir. Yani proteinli besinler sindirilirken vücudumuz daha fazla kalori harcar. Bu durum da metabolizmanızın daha hızlı çalışmasını sağlar. Protein içeriği en yüksek olan besinler; yağsız sığır eti, hindi, balık, tavuk, fındık, yumurta, süt ve süt ürünleridir.

6- Badem yemekten korkmayın.

Riboflavin, magnezyum, bakır ve yağ asidi yönünden zengin olan bademin sindirilmesi için; vücudunuzun, yediğiniz bademden daha fazla enerji harcaması gerekiyor. Bu da metabolizma hızınızı arttırıyor. Bademin midede kalış süresinin uzun olması, kendinizi daha uzun süre tok hissetmenizi sağlıyor. Günlük 8 -10 tane kadar çiğ badem tüketmeniz, metabolizmanızı hızlandıracak ve sizi tok tutacaktır.

7- Günde 2 fincan yeşil çay için.

Yeşil çay, kateşin ve kafein içeriği nedeniyle metabolizmanın birkaç saat hızlanması için kombine fayda sunmaktadır. Araştırmalarda; egzersiz yapılmadan önceki zaman aralığında, 2-4 bardak su ile 2 fincan yeşil çay tüketmenin, egzersizde %17 daha fazla kalori yakılmasına yol açtığı gözlenmiştir. Yeşil çayın içerisinde bulunan polinefol bileşenleri de iştahınızın baskılanmasına yardımcı olacaktır. Ancak yeşil çayın bu etkilerini görebilmek için, doğru demlemeniz gerekiyor.

Yeşil çayı kesinlikle kaynatmayın. Bir kupa kaynamış suyu ocaktan alıp, içerisine 1 çay kaşığı yeşil çay ilave ettikten sonra 3-4 dakika kadar demleyin ve ardından süzün. Sonrasında çayı ister sıcak, ister soğuk olarak içebilirsiniz.

8- Yemeğin tadına bakmadan tuz ilave etmeyin.

Tuzda bulunan sodyumun fazla alımı vücudunuzun su tutmasına ve dolayısıyla ödem tutmasına neden oluyor. Bu nedenle, sabahları uyandığınızda kendinizi şişkin ve kilolu hissetmeniz kaçınılmaz oluyor. Günlük tuz tüketiminizi 5 gramla (1 çay kaşığı) sınırlandırmaya özen gösterin.

9- Kas kitlenizi arttırmak için egzersiz yapın.

Kas kitlesi, kalori yakımı ile doğru orantılıdır. Gün içerisinde yapılacak düzenli egzersiz ile kalori yakımını iki katına yakın arttırabilirsiniz. Egzersizin düzenli yapılması buradaki en önemli unsurdur. Çünkü yapmış olduğunuz egzersizde o anda yakılan kaloriden çok, metabolizmanın aktif olarak sürekli çalışması daha önemlidir. Uzun süre ama daha orta tempo ile yapılan egzersizin, hızlı tempo ile daha kısa süre yapılan çalışmalara göre daha verimli sonuçlar vereceğini de unutmamalısınız.